Kul er det nye sort – men vi holder fast i vores fravalg

I P+ har vi nultolerance over for selskaber, der udvinder kul. Så selvom der aktuelt er fremgang til de fossile selskaber, ændrer vi ikke på vores investeringspolitik.

28. november 2022, kl. 12:00

Debatindlæg af Søren Kolbye Sørensen, adm. direktør i P+, og Kirstine Lund Christiansen, chef for ansvarlige investeringer i P+. Debatindlægget blev bragt i Børsen og på Borsen.dk tirsdag den 29. november 2022.

Putins krig har skabt en forfærdelig situation i Ukraine. Den har også kastet os ud i en energikrise, hvor prisen på el pludselig blev mangedoblet. Og rundt om i Europa er man begyndt at kigge efter energiformer, der kan erstatte den russiske gas, som mange lande har gjort sig afhængige af.

Konsekvensen er desværre, at kul bliver fundet frem fra kælderen igen.

I juli udgav det internationale energiagentur en rapport, hvor de advarede om, at verdens kulforbrug i år vil ramme det højeste niveau nogensinde. Kina og Indien står for langt størstedelen, men udviklingen går også den forkerte vej i Europa.

Tyskland har genåbnet kulkraftværker for at spare på den russiske naturgas, og den 11. november i år kom ca. halvdelen af den tyske el fra kul. I Danmark har selv den grønne darling Ørsted, der igen er kåret til verdens mest bæredygtige energiselskab, udskudt det ellers planlagte farvel til kul til 2024.

Selvom vi i Danmark har vedtaget, at energien fra sol og vind skal firedobles over de næste otte år, ser det med andre ord sort ud for den grønne omstilling i øjeblikket.

Som pensionskasse og investor stiller det os over for et dilemma.

På den ene side er der på den korte bane fremgang for de selskaber, der producerer sort energi. Siden årsskiftet er MSCI's verdensindeks for fossil energi aktuelt steget med ca. 49 pct. i et ellers turbulent aktiemarked. Samtidig er det globale indeks for vedvarende energiaktier, RENIXX, faldet med ca. 3 pct.

På den anden side ønsker vi i P+, Pensionskassen for Akademikere at understøtte den grønne omstilling som ansvarlig investor. Vi har sat et konkret mål om, at vi frem mod 2025 vil reducere vores CO2-aftryk med 30 pct. Samtidig vil vi øge andelen af klimavenlige investeringer.

Derfor har vi nultolerance over for selskaber, der udvinder kul. Og selvom kul aktuelt er det nye sort, har vi ikke ændret på vores investeringspolitik, men holder fast i vores fravalg af kulselskaber. Vi vurderer, at det på lang sigt vil være det rigtige. Både for klimaet og for vores medlemmers opsparinger.