Har du også skiftet job i august?

Husk pensionen ved jobskifte. Så undgår du at snyde dig selv og baner samtidig vejen for en samlet højere pension.

7. september 2022, kl. 11:30

Danskerne skifter job som aldrig før. Ifølge tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har antallet af jobskifter været rekordhøjt i første del af 2022. Årets travleste måned for jobskifte er dog august. Sidste år skiftede hele 108.000 danskere job i august, hvilket var rekordhøjt, og tendensen ser ud til af fortsætte.

Hvis du er en af de mange, der netop er startet i nyt job, er der god grund til at være opmærksom på din pension.

”Din pensionsordning hænger ofte sammen med dit job, og ved jobskifte kan du derfor opleve, at du også skifter pensionskasse. Men din pensionsordning flytter ikke automatisk med over til din nye pensionskasse. Derfor er det vigtigt, at du forholder dig til, hvad der skal ske med din eksisterende pensionsopsparing,” forklarer medlemschef i P+, Charlotte Lyhne.

Saml pensionerne og tjek indbetalinger og forsikringer
I P+ rådgiver vi løbende vores medlemmer om pension i forbindelse med jobskifte. Og her er der især tre ting, der går igen.

”For det første anbefaler vi, at man rydder op i sine pensionsopsparinger. Hvis man har mange småopsparinger, risikerer man nemlig, at de gradvist udhules af gebyrer og inflation,” forklarer Charlotte Lyhne.

Ved at samle pensionerne undgår du at betale administrationsomkostninger flere steder. Det betyder, at en større del af dine indbetalinger forrentes, og du har dermed banet vejen for en samlet højere pension. P+ har i øvrigt nogle af de allerlaveste årlige omkostninger i procent (ÅOP) blandt danske pensionsselskaber

Det er også vigtigt at overveje, om ens nye job giver anledning til at ændre i pensionsindbetalingerne. Lønniveauet kan fx have betydning for, hvor stor en del af ens indkomst, man ønsker at indbetale til pension, forklarer Charlotte Lyhne.

”Endelig skal man huske at gennemgå de forsikringer, der er tilknyttet pensionsordningen. På den måde kan man undgår at miste dækninger, man gerne vil beholde, og samtidig undgå man at snyde sig selv ved at betale for to forsikringer, der dækker det samme,” tilføjer hun.

I P+ er nogle forsikringer obligatoriske, mens andre kan til- og fravælges, ligesom man kan tilpasse forsikringerne og dækningsgraden til ens livssituation. Fx kan man fravælge ægtefælle- og børnepensionen på nogle ordninger, hvis man bor alene, og i stedet bruge de frigivne midler til at øge indbetalingerne til pensionsopsparingen.

Det er gratis at flytte til P+
Hvis du er blevet medlem af P+ i forbindelse med et jobskifte og har en pensionsordning stående i et andet selskab, kan du vælge at få den flyttet til din nye ordning hos os. Det koster dig ikke noget at flytte din opsparing til P+. Det selskab du flytter fra kan dog tage et gebyr.

Før du flytter din pensionsordning, kan du få et overblik over alle dine pensionsordninger på Pensionsinfo.dk. Der kan være forskellige fordele tilknyttet de enkelte ordninger, ligesom nogle ordninger ikke kan flyttes. Vi anbefaler derfor, at du altid overvejer fordele og ulemper, før du samler dine pensioner.

Læs mere om, hvordan du flytter din pensionsopsparing til P+ her.