Farvel til P+ efter mere end to årtier ved roret

Søren Kolbye Sørensen, adm. direktør i P+ gennem godt 21 år, går på pension efter en afskedsreception, hvor han både fik og gav pæne ord med på vejen.

13. september 2023, kl. 10:00

En jævn strøm af pensionsdirektører, samarbejdspartnere, venner af huset samt nuværende og tidligere bestyrelsesmedlemmer og medarbejdere, mødte 12. september op for at sige farvel, da adm. direktør Søren Kolbye Sørensen takkede af for at gå på pension efter mere end 21 år i spidsen for P+, Pensionskassen for Akademikere.

”Det er afslutningen på en rejse, der startede, da du blev direktør i DIP i 2002. En pensionskasse med godt 14.000 medlemmer og 20 mia. i formue. P+ har i dag 110.000 medlemmer og 150 mia. i formue. Den helt afgørende faktor bag den massive vækst var naturligvis fusionen mellem DIP og JØP i 2019 – et ægteskab der fulgte efter en ret lang forlovelse. Ikke nogen nem sag at lande, men det lykkedes for dig og dine medarbejdere,” sagde bestyrelsesformand Kim Duus bl.a. i sin tale til Søren Kolbye Sørensen ved afskedsreceptionen.

Han konstaterede, at det på alle måder har været trygt at have Søren Kolbye Sørensen som adm. direktør for P+.

”At lede en medlemsejet organisation stiller generelt særlige krav. Og at lede en medlemsejet organisation gennem en periode præget af nybrud og mange forskellige holdninger i medlemskredsen stiller helt særlige krav. Du har evnet at håndtere den slags strukturelle forandringer på fornemmeste vis,” sagde Kim Duus.

Står solidt i blæsevejr
Kåre Hahn Michelsen har hidtil været investeringsdirektør i P+ og overtager posten som adm. direktør efter Søren Kolbye Sørensen. Han takkede for et godt samarbejde.

”Du står stærkt og solidt, selv når det blæser, og du har været god til at guide både organisationen og mig personligt i en hverdag med mange udfordringer. Du er ekstremt dygtig til den politiske analyse og til at navigere i et, til tider, hajfyldt farvand,” sagde han til Søren Kolbye Sørensen og fortsatte:

”Jeg fornemmer, at du har glædet dig over, at valget af ny direktør faldt på en fra din egen ledergruppe. En, som du selv har ansat, og som kender organisationen indefra. Og du skal have tak for at vores samarbejde gennem de seneste år har gjort, at jeg i dag kan overtage roret fra dig med en rigtig god fornemmelse i maven velvidende, at P+ står stærkt”.

Medlemmer fortjener stor respekt
Søren Kolbye Sørensen kvitterede for talerne ved at give rosen videre til medlemmer og medarbejdere i P+.

”Medlemmerne fortjener stor respekt. Som akademikere er de rationelle og kritiske, men de er også konstruktive. Det har gjort det både udfordrende og sjovt at arbejde for dem,” sagde han bl.a. i sin tale.

Medarbejderne fik blandt andet følgende ord med på vejen: ”Medarbejderne er fundamentet for at skabe gode resultater for medlemmerne. Samlet set er der i mine øjne i dag en rigtig stærk og kompetent medarbejdergruppe, som er med til at drive P+ fremad. Jeg vil gerne sige mange tak for godt med- og modspil. Det har været en fornøjelse,” sagde Søren Kolbye Sørensen.

Til sin efterfølger, Kåre Hahn Michelsen, sagde han bl.a.: ”Du er en rigtig god leder med strategisk blik. Medarbejderne har lært dig at kende, og de kan lide, hvad de ser. Jeg blev derfor meget glad, da bestyrelsen valgte at pege på dig som ny direktør for P+,” lød det.

Søren Kolbye Sørensen stopper som adm. direktør ved udgangen af september, hvor han går på pension og vil være aktiv i bestyrelsesarbejde. Kåre Hahn Michelsen tiltræder som adm. direktør i P+ 1. oktober.