P+ investerer i grøn energi til udviklingslande

Som medinvestor i energiselskabet JCM Power bidrager P+ til udviklingen af vedvarende energianlæg i Afrika, Asien og Latinamerika.

16. januar 2020, kl. 12:31

800 megawatt grøn energi. Det er målsætningen for Danish SDG Investment Funds investering i det canadiske selskab JCM Power, som udvikler og drifter vedvarende energianlæg i udviklingslande. P+ er medinvestor i investeringen på 170 millioner kroner, der skal understøtte JCM Powers arbejde med udvikle kommercielle vedvarende energiprojekter i vækstmarkederne. Det fortæller investeringsdirektør i P+, Mikkel Svenstrup:

”Via investeringen fra Danish SDG Investment Fund bidrager vi til at accelerere væksten i JCM Power, og støtter samtidig installationen af seks nye energiprojekter med i alt 800 megawatt sol- og vindenergi i udviklingslandene. JCM Power er en stærk partner, når det gælder den kommercielle udvikling af energiprojekter i fremtidens vækstmarkeder, og vi forventer derfor, at vores investering både vil bidrage positivt til afkastet og udbredelsen af vedvarende energi i udviklingslandene.”

Behov for knowhow og finansiering
Næsten én milliard mennesker har fortsat ikke adgang til elektricitet globalt set. Hvis antallet skal bringes væsentligt ned, uden at udledningen af CO2 stiger markant, er det nødvendigt med massive investeringer i vedvarende energi særligt i udviklingslandene.

Der er derfor behov for, at selskaber som fx JCM Power bidrager med deres knowhow og finansiering, så store energiprojekter kan finansieres på kommercielle vilkår og dermed realiseres i større skala. Det fortæller Mikkel Svenstrup:

”Det er helt afgørende, at vi kan flytte vedvarende energiprojekter fra idéstadiet til kommercielle forretninger, hvis vi både skal sikre mere grøn strøm til udviklingslandene, bekæmpe den globale opvarmning og reducere fattigdom, hvor produktion og distribution af energi har en markant indirekte betydning. Investeringen i JCM Power er dermed et meget konkret eksempel på, hvordan P+ kan gøre en forskel gennem vores investeringer.”

Om Danish SDG Investment Fund
Danish SDG Investment Fund blev etableret i 2018 for at fremme FN’s verdensmål ved at tilbyde risikovillig kapital til kommercielle bæredygtige projekter i udviklingslande og vækstmarkeder. Danish SDG Investment Fund er et offentligt-privat samarbejde med midler fra den danske stat, Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) og en række private investorer og pensionsselskaber, heriblandt P+.