Kursværn beskytter formuen

Uro på finansmarkederne betyder, at P+ indfører kursværn for pensionsordninger 1. oktober.

30. september 2022, kl. 16:00

P+ indfører kursværn for en række pensionsordninger gældende fra 1. oktober. Kursværnet afhænger af, hvilken rentegruppe ordningen tilhører. Når du logger på Min pension, kan du se, hvilken rentegruppe din pensionsordning er en del af. Klik på dit navn i øverste højre hjørne og vælg Dine oplysninger.

Kursværnet afspejler de reserver, der hører til i de enkelte rentegrupper. Dem kan du læse mere om her.

”Verden befinder sig i en turbulent situation lige nu med kraftige udsving på finansmarkederne. Det kan betyde, at markedsværdien af de investerede aktiver i en periode er lavere end værdien af medlemmernes samlede pensionsdepoter. I en sådan situation kan pensionskassen indføre kursværn for at sikre, at man får den korrekte værdi af sin opsparing med, hvis man vælger at forlade pensionskassen. På den måde rammes pensionskassens øvrige medlemmer ikke økonomisk, hvis nogle medlemmer vælger at træde ud af pensionskassen, inden finansmarkederne har indhentet det tabte,” forklarer Søren Kolbye Sørensen, adm. direktør i P+.