Få hjælp, hvis du bliver ramt af sygdom

Som betalende medlem af P+ har du adgang til sundhedstilbuddet Sundhedskompasset, hvor du kan få professionel hjælp og sparring, hvis du eller en af dine nærmeste bliver syge.

8. februar 2022, kl. 14:00

Hvis du eller dine nærmeste bliver ramt af sygdom, er det vigtigt at få det bedst mulige forløb. Men det er de færreste, der i sådan en situation har overskuddet til at tærske paragraffer i service- og sundhedslovene eller sætte sig ind i begreber som udrednings- og behandlingsgaranti. Hvilke muligheder har du? Hvad har du ret til at få hjælp til fra kommunen og regionen? Og hvem skal du kontakte?

Det kan du alt sammen få hjælp til, hvis du ringer til Sundhedskompasset, der er en del af P+’s samlede sundhedstilbud til alle medlemmer, der indbetaler til en pensionsordning i P+.

Fra knuste ankler til ADHD
Med Sundhedskompasset får du telefonisk vejledning til at udnytte patientrettighederne og opnå den bedst mulige behandling i det offentlige sundhedsvæsen. Sygeplejerske Heidi Bender Larsen er en af de rådgivere, du kan få i røret, hvis du kontakter Sundhedskompasset.

Sammen med sine kolleger, som alle er erfarne sygeplejersker og sundhedsjurister, hjælper hun medlemmer af P+ med at navigere i sundhedssystemet og få det fulde billede af deres muligheder og rettigheder.

”Vi taler dagligt med mennesker, der føler, at de er låst fast og har brug for hjælp til at komme videre. Hos Sundhedskompasset får du afdækket alle de muligheder, du har med det gule sundhedskort, og støtte til at tage de næste skridt i processen,” siger Heidi Bender Larsen.

Sundhedskompassets rådgivere kan vejlede om alt fra forebyggelse og udredning til behandling og genoptræning. Som rådgiver har Heidi fx hjulpet med, hvordan man kan få hjælp til hverdagen med en knust ankel og tre små børn. Hun har også hjulpet en ægtefælle til en kronisk syg mand med hjælp til medicinering, og vejledt en mor om, hvordan hun skal forholde sig til den lange ventetid ifm. hendes søns udredning for ADHD.

Bliv taget alvorligt
I nogle situationer er der et facit, i andre er der ikke. Hos Sundhedskompasset får du ikke sagsbehandling, men du får lyttende ører og vejledning baseret på en bred viden om sundhedssystemet. Og så bliver du ikke mindst taget alvorligt.

”Jeg hører fra flere af dem, der ringer ind, at de har brugt tid på at ’tage sig sammen’ til at gøre det. Fordi de føler, at de er havnet i en håbløs situation, som de ikke kan finde hjælp til andre steder. Det er lige præcis i de situationer, man skal ringe til os. Vi sidder klar til at hjælpe med at finde håbet og komme på rette spor igen,” siger Heidi Bender Larsen.

Kort om Sundhedskompasset
Som betalende medlem af P+ kan du bruge Sundhedskompasset, uanset om du selv er i et sygdomsforløb, eller det er din ægtefælle, dit barn eller en anden nær pårørende, der er syg.

• Før du ringer til Sundhedskompasset, er det en god idé at gøre dig nogle tanker om, hvad det er, du ønsker hjælp til. Hav også gerne evt. afgørelser eller andre relevante dokumenter ved hånden.
  • Under samtalen får I afdækket din problemstilling, dine muligheder og rettigheder.
  • Efter samtalen modtager du en mail med opsamling på, hvad I har aftalt, hvem du kan kontakte, telefonnumre, træffetider etc.
  • Hvis der er behov, mailer eller taler I sammen efterfølgende. Det er meget forskelligt, hvad der er brug for. Det tager fx kort tid at give dig gode råd til at undgå, at en gammel skade bryder op igen, mens det kan tage længere tid at finde en løsning på, hvordan du skal forholde dig til et afslag på en ansøgning om erstatning for svie og smerte.

Se mere om, hvordan du bruger Sundhedskompasset her.