IconNyheder / pressemeddelelser 

7 gode råd: Sådan kobler du fra i ferien

Din hjerne har, lige som kroppen, brug for pauser til at restituere. Her får du en række gode råd til at skabe rammerne for en sommerferie, hvor du kan slappe helt af.

8. juni 2021, kl. 12:02

Dit skarpe blik og kloge hoved er i sving mange timer hver dag både på og uden for jobbet. Derfor er det vigtigt, at du ind indimellem går mentalt offline for at samle ny energi og inspiration til hverdagen.

Her får du syv gode råd til, hvordan du kan koble af i ferien, så du vender tilbage efter med fuldt opladet batteri.

Sådan får du en ferie med ro på:

1. Hav styr på det praktiske inden ferien.
Forbered og lav klare aftaler med kolleger og nærmeste chef forud for ferien, om fx hvornår du er tilgængelig igen og hvem der træder i stedet for dig, mens du holder ferie. Vær tydelig om, hvornår du kan kontaktes og ikke kontaktes – og slå autosvar til på din mail.

2. Accepter, hvis det tager lidt tid at komme ned i gear.
Det er helt ok, hvis du ikke lige skifter fra fuld damp til feriestemning lige med det samme. Det kan hjælpe at være opmærksom på dine værdier: Hvordan vil du gerne være over for dig selv og over for din familie i ferien?

3. Lad to do-listen ligge.
Undgå at lade uafsluttede eller ventende opgaver fylde for meget i dine tanker i ferien. Du godt kan godt undværes i en periode. Hvis du er på vej over i fx at tjekke mails eller planlægge fremtidige opgaver og projekter, så mærk efter, om det er et bevidst valg eller ej. Spørg dig selv en gang imellem: Har du været mentalt på arbejde i dag? Familien kunne jo aftale, at det koster i bødekassen, for hver gang I nævner arbejde.

4. Sæt rammerne for evt. online-tid i ferien.
Det er sundt at holde helt fri, men hvis du har det bedst med at holde mailbunken nede løbende, går det ikke nødvendigvis ud over din restitution og familietid, hvis du bruger fx et kvarter om morgenen på at tjekke mails, mens resten af familien stadig sover. Så længe du selv sætter rammen for telefonopkald og mails, der ikke stresser dig og din familie.

5. Gør det, du har lyst til.
Sørg for at lave det, der giver dig glæde, inspiration og energi i stedet for kun det, du burde og skulle. Giv dig selv lov til at fordybe dig i din hobby eller prøve noget nyt af. Skriv eventuelt en liste over dine favoritaktiviteter.

6. Forbered dig til hverdagen efter ferien.
Måske er din døgnrytme, kost anderledes under ferien. Hvis du har ændret dine vaner under ferien, så begynd i tid god at vænne tilbage til en rytme, der er passer til din hverdag.

7. Tag ferien med i hverdagen.
Er der noget, du kommer til at savne ekstra meget i hverdagen efter ferien? Overvej, om du kan tage noget af det, de du glæder dig over og slapper af med, ind i hverdagen.

Udarbejdet i samarbejde med Gjensidige

Få værktøjer til din trivsel
Som betalende medlem af P+ har du adgang til Trivselslinjen – din direkte kontakt til professionel forebyggende hjælp og vejledning, hvis du oplever symptomer på stress eller mistrivsel. Læs mere om Trivselslinjen her.